Dit nieuwsbericht is niet actueel.

Dienst Burgerzaken opnieuw in Administratief Centrum

Bericht van 07 juni 2023

Om je identiteitskaart te vernieuwen, rijbewijs aan te vragen of aktes op te vragen, kan je opnieuw in het Administratief Centrum terecht. Je wordt er ontvangen aan de gloednieuwe balies of gesprekruimtes.

Een klantgerichte en persoonlijke dienstverlening in het Administratief Centrum

De eerste fase van de werken aan de klimaatplafonds in het Administratief Centrum is nu afgerond. We maakten van de gelegenheid van de werken aan het verwarmings- en koelingssysteem gebruik om ook de inkomhal een grondige opknapbeurt te geven: zichtbaarheid, toegankelijkheid, privacy, functionaliteit en eenheid stonden hierbij centraal.

Begin juni kon de dienst Burgerzaken haar intrek nemen op haar nieuwe werkplek. Inwoners die een afspraak hebben, worden nu ontvangen aan de nieuwe balies of voor zaken die meer privacy vragen, in de nieuwe gesprekruimtes. De medewerkers die geen baliewerking doen, hebben hun bureau in een aparte backoffice ruimte, zodat ze in alle rust hun dossiers kunnen voorbereiden en afwerken.

De onthaalbalie staat naast de trap centraal in de inkomhal. De laatste afwerking moet nog gebeuren en we wachten op aangepast zitmeubilair, maar binnen enkele weken is het vernieuwde onthaal in werking. Het onthaal zal vanaf dan uit drie gedeeltes bestaan:

  • het fysieke onthaal waar een onthaalmedewerker het eerste aanspreekpunt is en bezoekers wegwijs maakt, pakjes aanneemt, bezoekers helpt bij het maken van hun afspraken
  • het telefonische onthaal in de nieuwe telefooncel waar een medewerker ongestoord telefoons kan aannemen, beantwoorden en doorverwijzen
  • de snelbalie waar inwoners zaken kunnen afhalen en attesten en uittreksels opvragen.

De dienst Omgeving zal vanaf nu ook baliewerking houden in de inkomhal van het Administratief Centrum. Inwoners kunnen op afspraak terecht bij medewerkers van ruimtelijke ordening, leefmilieu en mobiliteit aan twee balies of als er meer privacy nodig is, in een van de gesprekruimtes.

Inrichting en toegankelijkheid

Behalve de nieuwe balies, zijn er nog enkele nieuwe elementen in de inkomhal.

De telefooncel is een ronde bubbel in de ruimte en zal bekleed worden met mos. Dit is akoestisch dempend en is ‘levend groen’, een mooie verwijzing naar het groen in de gemeente en de Plantentuin waar Meisenaren zo fier op zijn.

Er komt een centrale nieuwe wachtruimte op de plaats waar vroeger het onthaal stond. Hier kunnen mensen via een scherm volgen wanneer het hun beurt is en aan welke balie ze terecht kunnen. Je kan hier als inwoner de laatste nieuwtjes ontdekt. Er zijn flyers en boekjes te vinden over lokale activiteiten of verenigingen en een tv-scherm waarop je de laatste nieuwtjes, activiteiten en boodschappen van algemeen nut te zien krijgt. Je kan er ook gratis boeken meenemen die uit de collectie van de bib gaan.

De balies en spreekruimtes zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers en zijn rechtstreeks bereikbaar vanuit de inkomhal. Er is een doorlopende nummering voorzien en deze signalisatie zal in hetzelfde materiaal voorzien worden als de telefooncel om een eenheid en uniformiteit te creëren tussen de verschillende functies. De bezoekers worden zittend ontvangen en de balies zijn van elkaar afgeschermd.

Nieuwe fase werken

In het Administratief Centrum is begin juni de tweede fase van de werken gestart. De inwoners zullen hier minder hinder van ondervinden: intern zijn enkele diensten verhuisd, maar de dienstverlening kan nu gewoon in het Administratief Centrum doorgaan. In het najaar, na de tweede fase van de werken, zal ook de sociale dienst naar het Administratief Centrum verhuizen. In het voorjaar van 2024 zullen alle werken afgerond zijn.

Nieuwsoverzicht
Burgerzaken: balies en gesprekruimtes

Openingsuren & contact

Dienst bevolking
adres
Tramlaan 81861 Meise
Tel.
02 892 20 20
Fax fax
02 270 02 61
e-mail
bevolking@meise.be

Openingsuren

Vandaag
Op afspraak: 8.30 - 12.00 uur - 13.30 - 15.30 uur

Maak een afspraak

E-loket

De dienst Burgerzaken werkt op afspraak. Op zaterdag is er vrije inloop, enkel voor:

  • het aanmaken en afhalen van Belgische identiteitskaarten en reispassen,
  • adreswijzigingen,
  • het afhalen van rijbewijzen (niet aanvragen),
  • een uittreksel uit het strafregister,
  • uittreksels, afschriften en attesten.

Voor bepaalde kleine zaken kan je vrij langskomen bij de snelbalie tijdens de openingsuren. Hiervoor heb je geen afspraak nodig. 

Voor heel wat zaken hoef je niet langs te komen in het Administratief Centrum: je kan ze aanvragen via het E-loket

Deel deze pagina